Het sluiscomplex en het bijbehorende gemaal werden in 1937-1939 gebouwd ten behoeve van de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal. Door de oorlogsomstandigheden werd het complex echter pas in 1952-1953 in gebruik genomen.
De installatie bestond bij oplevering uit twee door middel van Industrie 4VD7 dieselmotoren van 240 pk aangedreven horizontale Jaffa schroefpompen. Voor de ingebruikname in 1953 werden nog twee Stork-Jaffa horizontale schroefpompen bijgeplaatst op de daarvoor reeds binnen het gebouw gereserveerde plaatsen, die werden aangedreven door Industrie 6D7 diesels van 450 pk.
In 1997 heeft er groot onderhoud plaatsgevonden aan het gemaal, waarbij o.a. de pompen zijn gestraald plus geconserveerd en waarbij er tevens nieuwe waaiers zijn geplaatst. De dieselmotoren van de pompaandrijvingen zijn vervangen door Volvo-Penta diesels en de bediening is gemoderniseerd. De capaciteit bedraagt nu in totaal 24 m3 per seconde (2 pompen van 5m3/sec. en 2 pompen 7m3/sec.) De uitstroombuizen zijn voorzien van automatische terugslagkleppen. Er is sprake van getrapte bemaling: bij gesloten Betuwepand van het Amsterdam-Rijnkanaal wordt hier het door het Van Beuningengemaal uitgeslagen water op de Lek gepompt.
Uitgebreid zoeken in de database