Stichting en installaties
Het gemaal Hondsdijk is in 1959 gesticht als aanvullende bemaling voor de naastgelegen Hondsdijkse molen. De installatie bestaat uit een stalen vijzel, fabrikaat Machinefabriek Den Holder uit Leiden, met een capaciteit van 25 m3/min. bij een opvoerhoogte van circa 1.40 m. De oorspronkelijke aandrijving bestond uit een Lister dieselmotor. In 1988 werd deze vervangen door een Hatz dieselmotor met een vermogen van 27 pk. die met een Flender hydrokoppeling rechtstreeks de vijzel aandrijft. Bij deze aanpassing is de oorspronkelijke capaciteit van 33 m3/min. teruggebracht tot de huidige capaciteit van 25 m3/min. Dit was mogelijk doordat een deel van de Hondsdijkse polder via overstorten ging lozen op de naastgelegen Lagewaardse polder. Het thans bemalen oppervlak bedraagt circa 300 ha. Omstreeks 2016 is de dieselmotor vervangen door een elektromotor.
Situatie en ensemble
De Hondsdijkse polder bestaat sinds 1444 en werd tot de stichting van het dieselgemaal altijd met behulp van een windmolen bemalen. De thans hier aanwezige molen is nog volledig inzetbaar en wordt bewoond door de voormalige machinist. Indien de omstandigheden dit toelaten vindt de hoofdbemaling nog steeds met behulp van de molen plaats. Het inmiddels automatisch werkende dieselgemaal is in feite een noodbemaling. Het gemaal c.a. is circa 800 m. landinwaarts gelegen en loost op de Oude Rijn.
Gebouw
De behuizing van de installatie bestaat uit een betonnen onderbouw, waarop een uit metselwerk opgetrokken bescheiden bovenbouw met een met rode pannen gedekt zadeldak is geplaatst.
Uitgebreid zoeken in de database