Stichting en installaties
Het gemaal mr. dr. G. Kolff is genoemd naar de toenmalige watergraaf van het Waterschap van de Linge - uitwatering. Het is gebouwd in de periode 1940-1945. Het gemaal beschikt over drie horizontale schroefpompen, elk met een capaciteit van 1200 m3/min. bij een opvoerhoogte van 2.00 m. Oorspronkelijk bestond de aandrijving uit drie stuks Stork-Hesselman dieselmotoren. In 1990 zijn deze vervangen door drie twaalfcilinder Caterpillar dieselmotoren, type 3412 met een vermogen van 700 pk. Deze motoren zijn in geluiddichte omkastingen geplaatst. Tevens zijn toen twee nieuwe vacuüminstallaties, fabrikaat Sihi Maters, en een drietal Flygt inlaatpompen met een gezamenlijke capaciteit van 10 m3/min. geplaatst. Vrije lozing is mogelijk via de naastgelegen sluis en via de in het gemaal aanwezige kokers met elektrisch aangedreven schuiven.
Situatie en ensemble
Het gemaal dient voor de bemaling van de Linge en ligt aan het in 1861 gegraven Kanaal van Steenenhoek, dat de uitmonding van de Linge in de Beneden Merwede vormt. Oorspronkelijk vond de bemaling plaats door het circa honderd meter stroomopwaarts gelegen, in 1865 gebouwd schepradstoomgemaal Boezem van de Linge. Dit is, na ontmanteling, thans als woonhuis in gebruik. Naast het gemaal bevinden zich een gecombineerde met hefdeuren uitgeruste uitwateringsluis en een scheepvaartsluis met puntdeuren. Daarnaast zijn er nog een tweetal, later gebouwde, dienstwoningen. Het gemaal is gelegen in een overwegend industriële omgeving met onder andere veel scheepsbouw.
Gebouw
De onderbouw van het gemaal bestaat uit een gewapend beton constructie waarin zich de instromingen naar de pompen, de vrije lozingskokers, de persleidingen van de pompen en dienst- en opslagruimten bevinden. De hierop geplaatste bovenbouw heeft een rechthoekige plattegrond en is grotendeels uitgevoerd in één bouwlaag met daarin de motoren en de pompen. Aan de instroomzijde bevindt zich een tussenverdieping met diverse dienstruimten. De constructie van de bovenbouw bestaat uit stalen portalen en met roodbruine baksteen gemetselde gevels met smalle verticale vensters en drie forse uitspringende schoorstenen, welke voor geleding van het gebouw zorgen. De kopgevel aan de sluiszijde heeft een ronde uitbouw. Aan de andere kopzijde van het gebouw bevindt zich een grote ondergrondse brandstof opslagkelder. Het platte, ruim overstekende dak bestaat uit met mastiek afgewerkte betonplaten. Het interieur bevat nog fraaie originele stalen binnenpuien met dito hang- en sluitwerk.
Waardestelling
Het gemaal mr. Dr. G. Kolff is voor de bemalingsgeschiedenis van Nederland van betekenis als voorbeeld van een boezemgemaal met door dieselmotoren aangedreven horizontale schroefpompen. Aan de waarde wordt bijgedragen door de markante situering in een omgeving met van oudsher veel scheepvaartindustrie en het ensemble van ouder gemaal, sluis en dienstwoningen.
Uitgebreid zoeken in de database